Neem gerust contact met ons op

Bellen of e-mailen kan ook naar:

Telefoonnummer: 046-4433839

Email: info@topsportlimburg.nl

 

Sportvoeding - Artikelen

Meer informatie over sportvoeding

Factsheet voeding bij herstel

Naast rust vormt voeding een essentieel onderdeel van het herstel na inspanning. Welke inspanning geleverd is, bepaalt welk soort voeding relatief het belangrijkst is. Na een duurinspanning is het belangrijk om zowel koolhydraten als eiwit in te nemen. Dit om de koolhydraatvoorraden weer aan te vullen en om de opgelopen spierschade te herstellen. Na krachttraining is het vooral belangrijk om eiwit in te nemen. Niet alleen om te herstellen van de opgelopen spierschade maar ook om spieropbouw te bewerkstelligen. Na een langdurige inspanning in de warmte waarbij een sporter veel vocht verliest, is het belangrijk dit vochtverlies weer aan te vullen.

Het is in de sport soms van belang om zo snel mogelijk te herstellen, omdat wedstrijden en/of trainingen elkaar snel kunnen opvolgen. Hieronder zijn daarom de voedingsadviezen voor een zo snel mogelijk herstel uiteengezet.

Lees hier verder.

 

Groot deel Nederlandse topsporters heeft vitamine D-tekort

Zeventig procent van de Nederlandse topsporters blijkt een vitamine D-tekort te hebben. Bij 34 procent is zelfs sprake van een ernstig tekort. Dit tekort kunnen zij het beste opheffen door dagelijks een hoge dosis vitamine D3-supplementen (2200 IU) in te nemen. Wanneer de vitamine D-concentratie weer op peil is, volstaat een lage onderhoudsdosering van 400 IU.

Lees hier verder.

 

Koolhydraten nuttig voor optimale voetbaltechniek

Voetballers hebben baat bij het innemen van koolhydraten voorafgaand en tijdens het sporten. Ook zijn er aanwijzingen dat water en cafeïne een positief effect kunnen hebben. Dit concludeerden Zwitserse onderzoekers na een uitgebreid literatuuronderzoek.

Lees hier verder.

 

Topatleet kan bietensap laten staan

Miranda Boonstra, één van de beste marathonloopsters van Nederland, drinkt regelmatig bietensap. Loopt Boonstra hierdoor sneller? Op basis van een literatuuroverzicht van een onderzoeksgroep uit het Engelse Exeter is het antwoord: ‘nee’. Bietensap kan leiden tot betere sportprestaties, maar het werkt alleen voor de middenmoot. Voor topatleten is de werking niet aangetoond.

Lees hier verder.

 

Het innemen van cafeïne en koolhydraten leidt tot een betere badmintonprestatie

Badmintonners kunnen hun prestatie verbeteren door cafeïne en koolhydraten gecombineerd in te nemen. Hoewel het afzonderlijk innemen van cafeïne en koolhydraten de prestatie bij sommige tests kan verbeteren, is het grootste effect gevonden als de badmintonners beide voedingsstoffen tegelijkertijd innamen.

Lees hier verder.